STP Stratégia lépésről lépésre

STP Stratégia lépésről lépésre

Az STP stratégia önmagában tökéletesen jó arra, hogy egy külön kis marketingstratégiaként megállja a helyét. Ha nincs sok időd a piacot kielemezni vagy gyorsan kell döntést hozni ez az egyik legmegfelelőbb stratégia arra, hogy gyorsan átlásd a termékedet a piaci viszonyok között. Az STP egy mozaikszó, ami a S mint Szegmentáció T, mint Targeting azaz a célpiacok kiválasztása és P mint pozicionálást rejtik magukba. Blog bejegyzésünkbe segítünk eligazodni az STP stratégiában és együtt átvesszük az elemeit.

Szegmentálás

STP stratégia - Szegmentálás: A szegmentáció nem más, mint az ismérvek kiválasztása és a szegmensek jellemzése.

Az első rész a szegmentáció. A szegmentáció nem más, mint az ismérvek kiválasztása és a szegmensek jellemzése. A szegmentáció során a piac több homogén csoportra fel kell osztanod, például területi, ismérvek alapján esetleg kor alapján. Ha megvannak, a csoportjaid utána ki tudod választani azokat, amelyeket érdeklődésed fókuszába kell helyezned.

A célpiac kiválasztásakor azt kell megvizsgálni, hogy:

  • Milyen az egyes szegmentumok mérete és jövőbeni növekedése?
  • Milyen az egyes szegmentumok jövedelmezősége?
  • Milyen és mennyi vetélytárssal kell szembenézni?
  • Milyen források állnak rendelkezésre?
  • Mik a vállalat céljai?

Ha ezeket beírtad, jöhet a következő lépés a targetálás.

Targetálás

STP stratégia - Targetálás: a célcsoport kiválasztását jelenti.

A Targetálás a célcsoport kiválasztását jelenti. Ehhez először fel kell becsülni a piacok felvevőképességét és az az alapján kiválasztani a megfelelő célpiacot. A vállalatnak a kiválasztott szegmentum fogyasztóinak gondolatában ki kell építeni valamilyen pozíciót az ő termékének. Ezt hívják „Top of mind”-nak is, azaz annak, hogy a termék mindig a fogyasztó fejében, emlékezetében legyen, úgy ahogy a céged szeretné. Ez a pozíció meghatározza, hogy milyen módon viszonyul a termék a versenytársak termékéhez képest, azzal szemben milyen előnyöket kínál. Mindenképpen olyan pozíciót kell találni a terméknek, ami egyben versenyelőnye is.

A pozícionálási feladat a következőket foglalja magába:

  • Potenciális versenyelőnyök meghatározása.
  • Legjobb versenyelőny kiválasztása.

Ha megvannak ezek az ismérvek is, akkor tudod kialakítani a stratégiát, amivel dolgozni fogsz. Három stratégia közül választhatsz.

Az első a Koncentrált marketing: a vállalat egy bizonyos szegmentum irányába dolgozik, és csak egy szegmentumot vesz célba (elsősorban presztízstermékeknél).

A második a Differenciált marketing: a vállalat a piac több szegmentumát is kiszolgálja, különböző marketing-mixekkel.

A harmadik a Differenciálatlan marketing: a vállalat ugyanazt a terméket kínálja több szegmentumnak egyszerre, ugyanolyan módon.

Ezek után jöhet az utolsó lépcső a pozicionálás.

Pozicionálás

STP stratégia - Pozicionálás: Itt a lehetséges pozicionálási szempontokat határozod meg és végül már csak a gyakorlati megvalósítás marad.

Itt a lehetséges pozicionálási szempontokat határozod meg és végül már csak a gyakorlati megvalósítás marad. A legfontosabb ilyenkor azok az ismérvek:

  • Mi szerint miért jobb a mi márkánk, termékünk, mint a versenytársaké?
  • Milyen pluszt adunk?
  • Mire megoldás?
  • Miért egyedi? Magasabb ár (de nem luxus!).

A targetáláshoz szorosan kapcsolódik a marketing mix folyamata, mert a kettőt együtt tudod csak értelmezni. A targetálás nem más minta megfelelő marketingmix összeállítása.

Ha kész vagy ezzel is, akkor elkészítetted a saját STP stratégiádat.



Tetszett a cikkünk? Akkor iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj időben az új tartalmainkról!

Ha tetszett a cikkünk oszd meg másokkal is:

Hefler Katalin Online marketing szakértő

Hefler Katalin

Online marketing szakértő és a Virtuálismarketing alapítója. Szakterülete a marketing stratégia alkotás és a márkaépítés. Több multinacionális és KKV-nak is dolgozott, mint online marketing tanácsadó.

Kedvezményeink és újdonságaink

Érdekelnek a legfrissebb cikkeink? Vagy esetleg értesülni szeretnél kedvezményeinkről? Ne habozz és iratkozz fel hírlevelünkre.